Recensie: GST’s Woyzeck met kiwi’s, pallets en blacklights

img_6997

“Woyzeck is een wervelende voorstelling met livemuziek, schilderkunst, een paard, 21 pallets en heel. veel. kiwi’s.” Met deze belofte in ons hoofd bevonden wij ons woensdag 22 februari naar het Usva café, waar het Groninger Studententoneel hun draai aan het stuk Woyzeck ten tonele bracht. Het promotiemateriaal wat we tot nu toe gezien hadden, maakte ons in ieder geval al erg nieuwsgierig. Niks anders dan lof voor de originele en pakkende posters!

Woyzeck is een beroemd verhaal van Georg Büchner. De klassieker wordt op een originele manier uitgevoerd onder leiding van regisseur Zen Roorda. Het stuk gaat over Frans Woyzeck die geen controle heeft over zijn eigen leven. Hij is arm en doet hierdoor mee aan een experiment van een aantal dokters, waarin hij elke dag alleen maar kiwi’s mag eten. Als zijn vrouw Marie vreemdgaat met de majoor, doet Franz een wanhoopsdaad en vermoord hij haar. De vraag is alleen of Franz ontoerekeningsvatbaar kan worden verklaard. Had hij wel controle over zichzelf? Wie heeft de verantwoording voor zijn daad?

Toegegeven, wij zijn theaterleken en kunnen dus alleen maar vertellen wat wij hebben ervaren als zodoende die theaterleken. We waren allereerst erg onder de indruk van de spelers, zowel individueel speelden ze erg sterk, maar ook als collectief waren ze goed. Het was de eerste dag, en sommige spelers waren misschien iets te enthousiast en hadden wat overenergie, maar niet iedereen van ons viel dit op en het was niet erg storend. Het stuk was een mooie eenheid. Spelers waren natuurlijk, geloofwaardig en zaten goed in hun rol, in het bijzonder Marie (Karlijn van Elburg). De hoofdrolspeler Woyzeck (Luc van Schie) zat vooral later in het stuk goed in zijn rol.
Gebruik van live muziek van de violiste was overigens een hele mooie toevoeging die de ervaring goed versterkte.

Enig minpuntje was dat de tekst soms lastig te volgen was en ook de spelers soms niet goed verstaanbaar waren. Dit is jammer, omdat de tekst veel diepgang had en het dus belangrijk was om het te kunnen volgen.

Leuk was dat er ook grappige stukken tussen zaten en dit goed in balans was met de filosofische stukken. Gebruik van intens lichtgebruik, de set met vele pallets en het kunstwerk en de kostuums (met het wit) vielen goed samen en brachten sterk de boodschap over. Sommige lichtovergangen (van donker naar licht) waren iets te heftig voor het publiek misschien.

Al met al was het een hele goede ervaring en waren we onder de indruk van het stuk.

img_6995