Recensie: De Juf van de Czaar Peterstraat

Door: Martine Zeevaart

Op vrijdag 13 mei werd voor de tweede keer het verhaal van Juffrouw Bongers gespeeld door de Theatercommissie van GHD Ubbo Emmius. Juffrouw Bongers was, mede dankzij de financiële steun van haar broer, opgeleid tot onderwijzeres en gaf les in een volksbuurt van Amsterdam. Ze was zeer gedreven en goed in haar werk, maar het waren slechte tijden voor de jonge onderwijzeres.

Het was 1918 en er heerste in Nederland grote onrust. De Eerste Wereldoorlog was voorbij, maar er lag een revolutie op de loer. Arbeiders waren aan de winnende hand door de vele stakingen en onruststokerijen. De socialistische partij wilde hervormingen doordrukken door de arbeiders meer rechten te geven. Dit onderdrukte echter de vooruitgang waar de liberale partij voor stond. Er heerste dus een machtsstrijd tussen politieke partijen, die zich uitspeelde onder de burgers.

Zonder al te veel decor wisten de spelers deze historische feiten duidelijk te maken aan het publiek. Er werd zo nu en dan, onder een dramatisch muziekje, tijd genomen voor het doornemen van de historische feiten. Je moest als publiek dus goed blijven opletten!

Naast deze historische verhaallijn speelde zich ook een romantische verhaallijn af. Juffrouw Bongers werd verliefd op Henk Dorrestein, die koste wat het kost opkwam voor de rechten van de arbeiders. Daarnaast had ze veel liefde voor haar broer, die zijn groentehandel probeerde te redden door in zee te gaan met verschillende partijen. Juffrouw Bongers was in dienst van de heer Versteeg, die later wethouder werd van de gemeente Amsterdam. Ze bevond zich dus midden tussen alle strijdende partijen. Ze wilde niets liever dan iets te kunnen betekenen voor de Volksbuurt waarin ze lesgaf, maar hoe moest ze dit aanpakken onder deze omstandigheden?

Uit de felle discussies en cynische grappen was op te maken dat de spelers goed in hun rollen zaten. De romantiek tussen Juffrouw Bongers en haar verloofde Henk Dorrestein was echter vrij koel. Hoewel dit de strenge Juffrouw Bongers wel sierde. Ze strijde voor haar positie als hoogopgeleide vrouw en liet zich niet gemakkelijk overhalen door de romantiek van haar verloofde.

Dankzij de theatercommissie van het Ubbo Emmius werd dit mooie historische verhaal verteld aan het publiek. Het stuk was zeer verfijnd doordat er aandacht was besteed aan de kledij en de houding van de verschillende personages. Het was vrij lastig om én het historische verhaal te duidelijk te maken aan het publiek én het romantische drama eromheen te spelen, maar dit heeft de theatercommissie slim opgelost. Theatercommissie van GHD Ubbo Emmius, bedankt!